پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226500
دست دلالان در جيب ذرت‌کاران چهارمحال و بختياري/برگزاري مزايده گاو و گوساله به جاي پرداخت بهاي ذرت
تاریخ انتشار : 1395/07/08 09:53:01
نمایش : 987
مزارع ذرت از ديرباز داراي نمايي زيبا بوده‌اند اما دَردِ دل ذرت‌کاران استان چهارمحال و بختياري حکايت از پديده‌اي نام‌آشنا به نام "دلال" است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، دلالي، سلف‌خري،...واژه‌هاي نام‌آشنا براي کشاورز است که با شنيدن آن‌ها چهره آفتاب‌سوخته‌اش گرفته‌تر که مي‌توان با نگاه به چهره‌اش به عمق نگراني‌اش از پولي که در آخر به قول خودش دستش را مي‌گيرد، پي برد. گويي اين واژه به گوش همه آشنا شده و اين شغل کاذب در خريد و فروش همه محصولات کشاورزي دستي دارد.

جاي تعجب بيشتر از جايي است که مسئولان نيز با شنيدن اين واژه از آن به عنوان پديده‌اي در فروش همه محصولات ياد مي‌کنند.

کاهش قيمت ذرت کشت شده و دست دلالان در اين ميان از مشکلات جديد ذرت‌کاران استان است که در گزارش پيش‌رو اين معظل بررسي شده است.

کاهش قيمت ذرت از 230 هزار تومان به 180 هزار تومان

يکي از ذرت‌کاران استان که داراي تحصيلات ليسانس است در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: قيمت اعلام شده توسط استانداري 230 هزار تومان به ازاي هر تن بوده است که با زد و بند دامداري‌هاي صنعتي استان و دلالان ذرت، قيمت خريد براي دامداري‌ها به 180 هزار تومان به ازاي هر تن کاهش يافت.

اين کشاورز افزود: اين در حالي است که سال گذشته نيز چنين اتفاقي افتاد و شرايط بسيار بدتري نسبت به امسال براي کشاورزان اتفاق افتاد.

وي خاطرنشان کرد: در سال گذشته سطح زير کشت بسيار زياد ذرت بهانه‌ دلالان و دامداري‌ها بود ولي امسال با توجه به کاهش سطح زير کشت ذرت اين بهانه بي‌معني است.

اين کشاورز تصريح کرد: 2 سال پيش نزخ مصوب 205 هزار تومان به ازاي هر تن بود که همين قيمت مبناي معاملات قرار گرفت و هيچ کاهشي اتفاق نيفتاد.

وي با اشاره به دلايل ثبات قيمت در 2 سال گذشته بيان کرد: دليل اين ثبات قيمت حضور خريداران ذرت از خارج از استان بود که سبب ايجاد فضاي رقابتي شد.

اين کشاورز خاطرنشان کرد: پس مي‌توان نتيجه گرفت نبود خريدار خارج از استان و انحصاري شدن بازار براي دامداري‌هاي صنعتي و داخلي استان که عموماً دولتي مي‌باشند سبب ايجاد فضايي براي سوءاستفاده اين دامداري‌ها و دلالان خريد ذرت شده چون امسال هم خريداران خارج از استان حضور کمرنگي در بازار داشته‌اند.

وي تصريح کرد: اين دامداري‌ها و پيرو آن‌ها دلالان همکارشان براي پرداخت بهاي محصول شرايط بسيار بدي را به کشاورزان تحميل مي‌کنند.

برگزاري مزايده گاو گوساله به جاي پرداخت بهاي ذرت

اين کشاورز با بيان اينکه دامداري‌ها تاکنون بهاي ذرت خريداري شده در سال گذشته را به صورت کامل به کشاورزان پرداخت نکرده‌اند، گفت: اين دامداري‌ها نبود بودجه را بهانه و به جاي پرداخت بهاي محصول خريداري شده مزايده فروش گاو و گوساله براي دلالان برگزار مي‌کنند.

وي خاطرنشان کرد: دلالان نيز اين مزايده را بهانه‌ ضرر خود عنوان و بهاي کمتري به کشاورزان پرداخت مي‌کنند.

اين کشاورز با بيان اينکه حال امسال دامداري‌ها به بهانه اينکه بهاي ذرت را از طريق مزايده گاو و گوساله پرداخت نمي‌کنند، تصريح کرد: بهاي ذرت از 230 هزار تومان به 180 هزار تومان کاهش و با اقساط 6 ماهه به کشاورز پرداخت مي‌کنند.

وي تأکيد کرد: در پروسه تحميل شرايط انحصاري دامداري‌ها و دلالان، قيمت به کم‌تر از 180 هزار تومان رسيده است.

قيمت واقعي ذرت بالاي 180 هزار تومان است

مدير زراعت جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با تسنيم با بيان اينکه امسال قيمت مصوب ذرت اعلام نشده است، اظهار داشت: قيمت ذرت را عرضه و تقاضا مشخص مي‌کند و هيچ قيمتي در اين زمينه اعلام نشده است.

سيروس بيک‌بکان بيان کرد: سال گذشته جلساتي تشکيل و قيمت 180 تومان مشخص شد.

وي با اشاره به حضور دلالان در خريد و فروش اغلب محصولات کشاورزي گفت: قيمت تمام شده ذرت براي کشاورزان واقعاً بالاي 180 تومان به ازاي هر تن است و همچنين مدت زمان پرداخت 6 ماهه پول آن‌ها نيز طولاني است.

مدير زراعت جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: گاورداري‌ها اگر بخواهند با کشاورزان اينگونه رفتار کنند بعيد نيست سال آينده ذرت کشت نشود و گاوداران براي تأمين علوفه با مشکل مواجه شوند و مجبور شوند از استان‌هاي ديگر با قيمت 200 تا 250 تومان ذرت تهيه کنند.

بيک‌بکان با بيان اينکه قيمت 180 تا 200 تومان به صورت نقدي منطقي به نظر مي‌رسد، گفت: ذرت درجه يک دانه‌هاي بلالش به صورت خميري و ميزان ماده خشک آن 20 درصد است.

وي در پاسخ به شنيده‌هايي مبني‌بر اينکه برخي از کساني که مسئول تعيين درجه ذرت هستند با دريافت رشوه درجه را کاهش و يا افزايش مي‌دهند، بيان کرد: اين عمل حق‌الناس است و اگر موردي گزارش شود نمونه تهيه و براي انجام آزمايش با هزينه متقاضي به آزمايشگاه فرستاده مي‌شود.

مدير زراعت جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه امسال سطح زير کشت ذرت کاهش يافته است، تصريح کرد: کاهش قيمت ذرت در سال گذشته و محدوديت منابع آب سبب کاهش سطح زير کشت ذرت از 4300 هکتار به 3400 هکتار شد.

بيک‌بکان با اشاره به ضرورت تشکيل صنف ذرت‌کاران در استان بيان کرد: با تشکيل صنف قيمت تمام شده به نحوي که نه کشاورز و نه دامدار ضرر کند، مشخص مي‌شود.

عرضه و تقاضا قيمت ذرت را مشخص مي‌کند

معاون بهبود توليدات دامي جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: قيمت ذرت برمبناي توافق و نرخ‌گذاري نمي‌شود.

مهراب فرجي با اشاره به درجه‌بندي ذرت برداشت شده افزود: ميزان ماده خشک ذرت درجه يک 20 درصد است.

وي با بيان اينکه 20 تا 30 هزار تن از ذرت برداشت شده در استان توسط دامداري سامان خريداري مي‌شود، گفت: عدم افزايش قيمت شير يکي از دلايل عدم استقبال دامداري‌ها از افزايش قيمت ذرت است.

منبع:تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html